• انتخاب واحد پول:

زخم کاری قاچاق کتاب بر پیکره کتابفروشی‌ها

۱۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۱۰:۲۵ ب.ظ

این روزها بحث کشف انبارهای قاچاق کتاب در کشور خیلی داغ است و به نظر می‌رسد بالاخره پس از پیگیری گاه‌و‌بی‌گاه ناشران و کتابفروشان، اقداماتی برای مبارزه با این پدیده صورت گرفته است.

​دی ماه سال ۱۳۹۵ بود که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، تفاهم‌نامه‌ای را با موضوع مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی امضا کردند تا قاچاقچیان کتاب کمی احساس نگرانی کنند. اما حدود یک سالی به طول انجامید تا اقدامات مؤثر این تفاهم‌نامه عملیاتی شود. در نهایت از اواخر پارسال بود که نیروی انتظامی و دستگاه قضا هم به یاری ناشران و کتابفروشان آمدند تا جریانی جدی در حوزه مبارزه با قاچاق کتاب ایجاد شود. حالا رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان استان تهران از کشف ۹۰ دستگاه وانت نیسان کتاب قاچاق از انبارها و کتاب‌فروشی‌ها خبر داده است.

اما قاچاق کتاب به چه معناست؟ محمد درخشان (عضو انجمن ناشران و کتابفروشان شیراز) در این خصوص به ایبنا می‌گوید: قاچاق کتاب به ۲ صورت انجام می‌شود . اول اینکه کتاب‌های پرفروش توسط برخی ناشران فرصت‌طلب یا چاپخانه‌ها بدون اجازه از ناشر اصلی یا نویسنده عیناً تجدید چاپ می‌شوند و دوم اینکه برخی کتاب‌ها توسط برخی ناشران بدون انجام ترجمه از روی نسخه‌های ترجمه شده، بازنویسی و چاپ می شود.

محمد درخشان ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیشتر به نوع اول قاچاق کتاب اطلاق می‌شود و برنامه‌هایی برای مبارزه با آن تدوین شده است اما برای مقابله با نوعِ دوم به نظر می‌رسد به دلیل دشواری اثبات موضوع، هنوز ساز و کار اجرایی دقیقی وجود ندارد

مدیر نشر «مؤلفان فرهیخته» تاکید می‌کند: اغلب نمایشگاه‌های کتابی که با تخفیف ۵۰ درصدی کتاب‌های خود را اماکن عمومی عرضه می‌کنند، با کتاب‌های قاچاق تغذیه می‌شوند که جریان خوبی برای جلوگیری از خروج از سرچشمه آن‌ها در تهران آغاز شده است.

درخشان، فروش کتاب‌های قاچاق را «زخمی عمیق و کاری بر پیکره ناشران و کتابفروشان ایران و شیراز» توصیف می‌کند و می‌افزاید: کتاب‌های قاچاق موجب بی‌اعتمادی عمومی به کتابفروشان هم می‌شود. آنجا که کتاب‌های اصلی با قیمت واقعی در کتابفروشی به فروش می‌رسند و کتاب‌های غیرقانونی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شود، تناقض موجود در قیمت‌ها کتابفروشی‌ها را گران‌فروش جلوه می‌دهد. متأسفانه کتاب‌های قاچاق در اماکن مختلف شیراز به فروش می‌رسند که پیگیری‌های ما در این مورد هنوز به جایی نرسیده است.

مدیر مجموعه کتابفروشی‌های «بانک کتاب» امیدوار است پس از تهران، اقدامات پیشگیرانه به سایر شهرها به ویژه شیراز که قطب فرهنگی ایران است تسری پیدا کند. او می‌گوید: انجمن ناشران و کتابفروشان شیراز آمادگی دارد تمام زمینه‌ها را برای مبارزه با فرصت‌طلبانی که برای کسب درآمد نامشروع از حوزه فرهنگ کیسه دوخته‌اند، با دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری کند.

منبع: ایبنا